Jan og hans “Lady in Red“

Jan og hans “Lady in Red“

Publisert av Ingrid og Kjetil E. Nygaard den 30.06.21. Oppdatert 01.07.21.

 

Et av styremedlemmene i Amcar Lillestrøm, Jan Skredderbakken, forteller her om oppgraderingene og vedlikeholdet han gjorde på sin flotte 2001 Chevrolet Corvette C5 i løpet av vinteren 2020-2021.

 

 

Siste dag ute var 14.10.2020, og første jobb er å sette bilen på bukker.

Vinterlagring starter og olje og filter byttes umiddelbart. Kendall GT-1 Dexos 2 er godkjent av Chevrolet for denne bilen.

K&N Filter HP-1007. Jeg bruker dette fordi det er lett å bytte. 1 toms fastnøkkel i bunn på filter. Ca 6,5 liter olje går på et skift.

Videre hadde jeg et kjent problem med skinnene på førerstolen. Denne ble tatt ut og slarken ble utbedret med nye skiver.

Alt skinn innvendig er renset og smurt opp. Autoglym har fine renseprodukter, og Leather protection serum fra Chemical Guys gir en blank finish.

Alt understell i aluminium er renset og polert med Autosol pasta. Alt av bærebruer etc blir blanke og finere enn de var fra fabrikk. Pusseskive av tøy på drillen gjør jobben lettere.

Innerskjermer er vasket med Ovatrol Polytrol som gir en blank svart finish. Dette holder hele sommeren.

Lakken er polert med Autoglym High Definition Wax. Ved vask utover sommeren bruker jeg Meguiars Ceramic Wax, som gjør at vann og smuss preller av.

Nytt batteri ble satt inn da det gamle var slitent. Får plutselig opp feilkoder i bilens computer som indikerer jordings feil. I og med at karosseriet ikke er jordet, har jeg også gått over alle jordingspunkter og rengjort disse.

Største jobben i vinter måtte vente til snøen hadde gått. Harmonic balancer er et kjent problem på LS1 motorer. Både på C5 og C6 modellene.

Følgende deler ble kjøpt inn hos Sarpsborg Motor, som gir klubbens medlemmer rabatt: Harmonic balancer eller svingningsdemper på norsk, ny bolt, simring til motor samt reimer og strammehjul.

Jobben med å bytte dette ble gjort hos Hønefoss Bil AS i april.. Hadde lite lyst å gå på denne jobben selv, for man trenger en erfaren reparatør på en slik jobb. De bruke 3 timer på jobben. Andre jeg har hørt om har brukt mange flere timer en dette. Hele jobben kom på under 10 000.- inkl. deler.

Dette er stort sett det som er syslet med i vinter. Første turen ute var 07.03.2021, og da gikk turen til Drøbak.

Håper denne sommeren gir flere treff og sammenkomster enn i fjor.