Tre generasjoner Amcarentusiaster!

Tre generasjoner Amcarentusiaster!

Tre generasjoner AMCAR-entusiaster!

 

Tekst og foto: Kjetil E. Nygaard

Det er vel ingen tvil om at medlemmene i Amcar Lillestrøm, Vibecke Ahmedi, Morten Christensen og sønnen Dennis Christensen, er over snittet interessert i amerikanske biler! Hør bare her: I og utenfor garasjen hjemme på Kjeller, står følgende biler: 1965 Cadillac DeVille convertible, 1968 Buick Wildcat Custom convertible, 1999 Chrysler Stratus, 2000 Chrysler 300M, og 2005 Chrysler 300T. I tillegg er Mortens første bil (kjøpt i 1979), en 1961 Chevrolet Bel Air, midlertidig lagret et annet sted.

     

    

Som om ikke det var nok, står hobbybilen til sønnen Dennis, en 1973 Ford Maverick, i garasjen under hovedgarasjen! Dennis kjører selvsagt også amerikansk hele året, så hjemme hos seg selv har han en 2005 Dodge Magnum som bruksbil.

  

Men vi stopper ikke der, for Mortens far, 91 år unge Valter Christensen, har en 1946 Chevrolet Fleetmaster i garasjen hjemme på Gamle Stovner. Og det er nettopp denne bilen vi skal se nærmere på i denne artikkelen.

  

1946 Chevrolet Fleetmaster 4-dørs Sport Sedan.

Etter at andre verdenskrig tok slutt i 1945, startet produksjonen av biler igjen i 1946. Chevrolet for 1946 var veldig lik 1942-modellen, med kun en ny grill og et helt spesielt Victory-emblem i fronten, for å markere seieren i WW2. Fleetmaster ble introdusert som toppmodell i Chevrolet-serien fra 1946, sammen med den rimeligere Stylemaster. Fleetmaster, som erstattet førkrigsmodellen Chevrolet Special Deluxe, ble bygget på GMs A-plattform, og ble drevet av en 216.5 cid (3.5 L) rekkesekser, kalt Victory Six, med kraftoverføring til bakhjulene via en 3-trinns manuell girkasse. Den ble tilbudt som 2-dørs Town Sedan, 4-dørs Sport Sedan, 2-dørs Sports Coupe, 2-dørs Convertible og 4-dørs stasjonsvogn. En Fleetline sub-serie var tilgjengelig som 2-dørs Aero Sedan og 4-dørs Sport Master Sedan, som begge hadde "fastback" styling og ekstra trippelt listverk på alle skjermer.

Totalt bygget Chevrolet 398 028 biler i 1946. 228 065 av disse var Fleetmaster, hvorav 73 746 var 4-dørs Sport Sedan. Prisen i USA var mellom $1,125 og $1,600, avhengig av utstyrsnivået.

Bilen har 6 seter, er 502 cm lang, 187 cm bred, har egenvekt på 1500 kg, tillatt totalvekt på 2050 kg, og alle fire dekkene er 16 x 6,00.

Victory Six-motoren produserer 90 hk ved 3300 rpm, har en kompresjon på 6,5:1 og har en én-ports forgasser.

Valter og hans 1946 Chevrolet Fleetmaster 4-dørs Sport Sedan!

Valters 1946 Chevrolet Fleetmaster 4-dørs Sport Sedan ble solgt ny i Norge, og kostet kr. 8719,- inklusive avgifter. Den ble registrert på første eier, disponent Erling E. Moltzau fra Vettakollen i Oslo, den 11.12.1946. Bilens historie derfra og til begynnelsen av 80-tallet, er usikker, men det var Morten som i utgangspunktet ble tipset av Harald Sørensen i Nittedal Street & Drag om at det sto en Chevrolet Fleetmaster i et industriområde på Haugenstua i Oslo. Morten syntes den hadde potensiale til å bli et spennende custom-bygg, men med en 1961 Chevrolet Bel Air allerede i garasjen, samt etablering i egen leilighet for første gang, fant dessverre ikke den unge amcarentusiasten mulighet til å kjøpe Fleetmasteren. Heldigvis fattet pappa, Valter, interesse for bilen, men han ville holde den original, noe Morten syntes var helt ok. Etter å ha sett på bilen, ble det til at far og sønn kjøpte den. Januar 1984 var en skikkelig kald vintermåned, og de var mange som måtte hakke løs bilen fra isen den hadde frosset fast i, for å få tauet den hjem til Valters garasje. På papiret var det Morten som kjøpte Fleetmasteren og sto som eier i én hel dag (!), den 23.01.1984, før Valter ble registrert som eier fra 24.01.1984.

  

Valter og Morten ble enige om at Morten skulle ta seg av det tekniske, med overhaling av motor, bremser, rustsveising, o.l. mens Valter skulle ta seg av det kosmetiske, med alt arbeid utvendig og innvendig. I løpet av de neste årene skiftet Morten alt fra kingbolter og foringer, til alt av bremser og slitedeler. Han gjorde også en del rustsveising, bl.a. hele ramma i koffertlokket, som krevde lån av oppretterverktøy for å få riktig tilpasning. Valter slipte ned, fortinnet skjøter, sparklet opp hele bilen, leverte instrumentene til profesjonell restaurering, og sørget for at interiøret ble trukket om hos en salmaker på Etterstad. Da Valter hadde slipt seg inn til det innerste laget av lakk, kunne de se at bilens originale farge var burgunder, eller Maroon på engelsk, og det er altså den GM-fargen bilen er lakkert i.

    

Etter hvert fant Valter ut at det allikevel var noe som manglet på bilen, nemlig Victory-emblemet på panseret, som kun finnes på 1946 Chevrolet, og som nevnt tidligere, markerte seieren i WW2. Til tross for at dette var tider lenge før den store interwebben gjorde alt lettere for oss bilfrelste, klarte Valter å lokalisere et skogsbilvrak i Haldenåsen. Eieren ville ikke selge bare Victory-emblemet, så eneste utvei var å kjøpe hele vraket! For Valter, som hadde opplevd WW2 som ungdom, var dette en så viktig del på bilen, at vraket med emblemet ble kjøpt.

  

Etter mange år med full restaurering av Chevroleten, utført både av Valter og Morten, ble den endelig klar til lakkering og montering! Bilen ble registrert på Valter Christensen den 07.07.1989, med det flotte Victory-emblemet godt festet foran på panseret og med registreringsnummer C-12505!

    

Vi spoler 34 år fram i tid, og ved mitt besøk hjemme i garasjen hos Valter i juni 2023, står hans 1946 Chevrolet Fleetmaster 4-dørs Sport Sedan på bukker og venter på nye turer. Forhåpentlig ser vi den på veien igjen om ikke så lenge…

  

      

    

Morten har gjennom arbeidet med både Chevroleten til pappa Valter og mange andre biler som han og familien har eid og fortsatt eier, hatt god nytte av sitt arbeide som bilmekaniker, garantibehandler og fagtekniker gjennom mange år. De siste ca. 10 årene før han gikk av med pensjon i 2020, jobbet han hos Bergheim Auto på Ensjø i Oslo, så det er ikke bare privat han har skrudd på amerikanske biler.

Alle originalpapirer og fotografier fra Morten og Valters private fotoalbum er gjengitt med eiernes tillatelse.